SKRIVET: 2008-11-04, kl 21:45:26 | PUBLICERAT I: Vardagen

Mormor o morfar

När jag var liten så spenderade jag mina sommrar i en husvagn i Smålandsskogar med min mormor o min morfar. Jag åkte dit så fort skolan hade slutat o kom hem innan den började igen. Flera veckor spenderade jag med mormor o morfar. Vi plockade svamp i skogen (man fick inte ta på tratten utan plocka dom varsamt i foten så man inte skadade dom), vi plockade blåbär som vi åt med mjölk o socker. Vi badade i sjön och spelade yatzy o lade patians. Morfar berättade för mig hur jag skulle blanda för att jag skulle vinna över mormor en gång. Vi spelade även skitgubbe. Jag hjälpte morfar o skala potatis i en plastskål utanför husvagen o när vi hade ätit så gick vi o diskade, jag o morfar. Man fick inte ta så mycket diskmedel för att det skulle räcka länge. Sen åkte vi o handlade godis i Mullsjö heter ett litet samhälle. Jag hjälpte mormor att lösa korsord o vi spelade minigolf. Jag spenderade flera sommarlov i deras husvagn. I många år. Men sen blev man äldre o det var itne lika kul att åka till mormor o morfar men minnena finns fortfarande kvar. Minnen är allt man har kvar. Fina minen från den tiden. För några år sedan gick morfar bort. Evert hette, heter han. Han fyllde år den 24oktober samma dag som han har namnsdag. Jag, mamma o Eme åker alltid till minneslunden o tänder ett ljus för honom när han fyller år o när det är allhelgona dagen. Hedra dom döda. Morfar var en fin människa. Han var stor o stark. Hade stora kraftiga händer. Kommer ihåg när han skulle krama en o han kramade nästan sönder mig. Tror nog inte att jag har tänkt så här mkt på morfar på ett bra tag. Men nu så känns det som om förlusten är nära igen... Mormor fick en stroke för ngr veckor sedan o hamnade på sjukhus o nu i helgen har hennes minne börjat svika henne. Lilla mormor. Mormor har inte varit så snäll på senare tid. Hon har varit elak o sagt sårande saker till en. Men som jag skrev innan så har man ju minnena kvar. Minnena av mormor när vi spelade yatzy o plockade svamp i skogarna. Mormor har varit väldigt ensamn sen morfar dog det kan vara det som har gjort henne lite elak med. Men även om hon har varit elak eller inte så är hon ändå min lilla mormor som har tagit hand om mig på sommrana. Älskade lilla mormor....

Inget kul läsande men känns bra för mig.


Lena

Det är så det ska vara man ska komma ihåg dom bra sakerna, iregel är dom fler än dom dålliga. Det är skönt att få skriva av sig.


sofie

jättefint skrivit.. kunde se allt framför mig.


Anonym

Jag fick en liten tår i ögat! Jag älskar det gröna Yes diskmedlet!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: