SKRIVET: 2008-07-22, kl 21:31:08 | PUBLICERAT I: Vardagen

Sten är nu bestigen!

Så där ja, då var Sten bestigit! Vi har nu bestigit Sten! Nu är han avklarad! Gav oss hemifrån kl10 ef en bastant frukost hos mig. Det var mackor o det var fil med muslig, kaffe o mjölk. Vi trodde nog att vi skulle vara framme vid halv tolv, men Eme hade ett önskemål om att köra in om St Olof. Vår pappa hade en gång en moster som hade ett sommarhus där som vi var i ngr gånger när vi var mindre, men vi hittade inte dit... Jo, till St Olof men inte till sommarhuset. Sen så bar det då av till Sten. Toalettbesök innan, kom knappt ut därifrån då dörren vägde flera elefanter. 

     

Ja, vi började vår vandring uppför Sten. Jag hittade en i början som jag försökte ta mig uppför, o det gick ju bra efter lite knäböjning o så. Det var väldigt brant o inte alls hälsosamt för benen. Mkt stenar o rötter som låg kors o tvärs över stigen. Halvvägs upp så säger Eme "Måste vi gå ända upp?" "Måste vi gå ända upp??? Målet med denna resan var ju att vi skulle bestiga Sten!!!" Men efter mkt stånk o stön så var vi äntligen uppe!!! Kanske inte alls så som man kommer ihåg det från när man var liten...inget är som man kommer ihåg det när man var liten. Allt är mkt mindre, allt kändes mkt större då. Men ja, sen var jag kanske inte så lång då o det är jag ju fortfarande inte. Men ja ni fattar vinken! Väldigt fin utsikt var det i allafall. Man såg långt till fjärran!

    

   

Gick på en ganska rolig skylt med. Tyckte i allafall vi!


Man ska ta en runda runt flocken, man får inte gå förbi.

När vi äntligen var nere igen, var ju livsfarligt att ta sig ner. Höll ju på att välta omkull där i backen! Så tänkte vi att vi skulle fika, det kunde vi ju vara värda nu när vi hade varit så duktiga. Körde till kafé Annorlunda. O ja, det var verkligen annorlunda. Man kunde inte beställa en kaffe eller läsk o en kaka. Nä nä, man skulle isf beställa en kakbuffé. Kakbuffé, inte var dag man kan äta det o inte nog med det, den bestod bara av en massa torra kakor. Så vi körde vidare ist.

  Så här glada var vi när vi hade besigit Sten :)


Glimmingehus! Stor o gammal borg! Ja, där var vi med när vi var små. O det var så spännande. Men inte idag nä, nä inte nu. För nu var det inte alls så stort o spännande längre. O svårt var det att ta sig runt i borgen. Jag o Eme har ju inte så långa ben o trappstegen var inte gjorda detta årtiondet, dom var gigantiska att ta sig upp o ner för. Men vi klarade det.

   

I borgen stod jätten Jätten. Men mer än så vet vi inte. Där var en massa olika ytrymmen, inte direkt ngr rum o så. Den byggdes ju utav en dansk kung tror jag att det var som bosatte sig där med sitt folk. Man kan ju fundera på vad som hände där? Undra hur det var att leva då på den tiden? Att bo så som dom gjorde.

   

Efter Glimmingehus så begav vi oss till Ales stenar. Ja, det är vad det låter som. Ett gäng stenar som står i en oval ring högt över havet. Vad jag kunde läsa så användes dessa till att räkna dagar, solrytmen mm. Det ska var en skeppsform ingen oval ring (enl riksantikvariet) Det har används som en solkalander, så nog om det nu. När vi kom dit o skulle parkera så står där en pojkspoling o frågar om vi hade tänkt parkera? Ja det hade vi ju tänkt göra. Då får ni köra in på ängen här för det är fullt nere i hamnen. Varför frågar han om vi hade tänkt parkera om man nu inte kommer ngn stans mer än ner till hamnen?

    

  

Vi började bli hungriga redan vid Glimmingehus så vi gick ner till Kåseberga hamn för att äta en räkmacka. Men fy fan var där var folk. Dom kryllade ju som myror. Så där kunde vi inte äta. Så lilla jag kom på idén att vi skulle köra till ett ställe som vi var på förra sommaren o åt. Men mitt minne är ju inte som det ska o kör man inte så skiter man i vart man hamnar. Men vi gav oss iväg mot vart jag trodde att det var, Abbekås hamn. Stod o läste på en inoformationsskylt men blev inte mkt klokare utav den. Med gåsen i bakgrunden så var det bara till att säga hejdå till Abbekås o tillbaka ut på stora vägen o körde vidare. Satt o snackade o körde på. Men vi kom ju aldrig dit som jag trodde att jag hade varit. Hoppet började svika mig när Eme plötsligt säger "Här har jag o Freddo ätit glass" "Ja, det har jag med o det är hit ner vi ska!" Till Smygehuks hamn! Va glad man blir när man känner att hoppet sviker en o sen så är man ändå rätt på det!
Så ner o parkerade o så gick vi o köpte oss varsin efterlängtad räkmacka!

    

 

Summan av kardemumman blir väl då att vi har gjort en Skåneresa på äldre dar! Vi har varit på Kiviksmarknad där man inte blev sedd, alla gick rakt på en, vi har besökt Kiviksmusteri, fick handlat lite cider o flädersaft, vi har varit på stranden vid Stenshuvud, helt otroligt vackert var det, vi har bestigt Sten, vilket var målet med hela resan egentligen, vi har varit på Glimmingehus, vi har sett Ales stenar o vi har ätit räkmacka på Österlen!  En helt underbar resa uppdelad i 2 etapper! Båda etapperna med min bästa o älskade lillsis! (Har jag missat ngt så hittar ni det nog i hennes blogg!)

 







 


Mamma

Det är skönt att veta att ni har hittat erat lokal sinne igen. Ni är bara underbara.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: